We horen veel over superfoods door hipsterminnende schrijvers van kookboeken die een nieuwe dieet methode of supervoeding promoten. Een aantal jaar later hoor je van deze producten vrijwel niets meer. De wijsheid lijkt vooral nog altijd in een gevarieerd eetpatroon te liggen, dit aangevuld met voldoende beweging. In deze blog gaan we langs een aantal feiten en fabels van superfood.

Superfood feiten

De naam ‘superfood’ is een marketingterm, maar er bestaat wel degelijk voeding waar een boel voedzame stoffen in zitten, zoals marine phytoplankton, wat gekweekt wordt met behulp van 130.000 jaar oud water wat diep uit de zee komt. Een andere superfood is een oude bekende, namelijk boerenkool waar veel antioxidanten in zitten, een hoge dosis vitamine C, vitamine A, een schat aan calcium, een hoog ijzergehalte en het voedsel heeft maar weinig calorieën. Alleen is boerenkool niet exotisch genoeg om als superfood in de markt gezet te worden. Er bestaan nog veel meer ‘superfoods’, zoals veel andere groenten noten en zaden die we al jaren kennen. Het belangrijkste voor deze goede voedingsmiddelen met veel bouwstoffen (vitaminen etc.) is dat je ze gevarieerd eet. Daar stelt het voedingscentrum hele mooie adviezen over op.

Superfood fabels

Het perspectief op superfoods is gekleurd door mond-op-mondreclame. Mensen praten met elkaar over wat ze gehoord hebben en zo ontstaat er interesse in superfoods. Zo ontstaan ook de mythes die beeldbepalend zijn voor deze voedingsmiddelen. Welke superfoods kennen we uit het populaire discours? Rawfood goeroe David Wolf noemt er een aantal: gojibessen, cacao, maca, bijenproducten, spirulina (alg), oceaanplankton, hennepzaad, koksnoten en nog een X-aantal. Als je interesse hebt in wat Wolf over de voordelen van rawfood te zeggen heeft, kun je zijn boek eens inzien met de titel: Superfoods. Het fabelachtige karakter van de superfoods ligt besloten in het feit, dat ze een welhaast mythische werking toegeschreven krijgen, terwijl er eigenlijk niet zo iets bestaat als een superfood. Er bestaat geen voedingsmiddel dat alle benodigde bouwstoffen bevat. Ook ligt de denkfout op de loer, dat de superfoods een volledig dieet opzicht zouden vormen. Deze foods zijn erg gezond wanneer ze in combinatie gegeten worden met andere gerechten of daarmee afgewisseld worden.

Conclusie

Er bestaan voedingsmiddelen met veel goede bouwstoffen, maar deze moeten zeker niet overschat worden, maar juist gezien worden voor wat ze zijn: een grote hulp binnen een ruimer dieet. Laat je informeren door een expert of lees de informatie die het voedingscentrum biedt.