Waarschijnlijk ben je al wel bekend met eiwitpoeders. Dit zal dan waarschijnlijk de whey eiwit variant zijn. Whey is een restant van het produceren van kaas en werd in eerste instantie weggegooid. Maar uiteindelijk bleek whey een uitstekende bron van eiwitten te zijn. Door een speciaal proces wordt vocht uit de whey onttrokken, waardoor er uiteindelijk whey eiwitpoeder overblijft. Echter, als veganist of iemand met lactose-intolerantie eet je natuurlijk geen dierlijke producten. In dat geval is er een alternatief beschikbaar: erwten eiwit.

Hoe worden erwten omgezet in erwten eiwit?

Het proces is vergelijkbaar met dat van reguliere whey. Het begint met het drogen van erwten. Vervolgens worden de erwten fijngemalen tot er een soort van bloem overblijft. Vezels en zetmeel worden vervolgens verwijderd en er wordt weer water bijgevoegd. Daarna wordt de substantie weer gedroogd en tot slot wederom fijngemalen. Wat er overblijft noemen we dan erwten eiwit isolaat.

De kwaliteit van erwten eiwit doet absoluut niet onder dat van een regulier eiwitpoeder. Ondanks dat erwten eiwit 100% plantaardig is bevat het nog steeds een verbluffende 79% eiwit. Een zeer hoge concentratie dus. Daarnaast is de productie van een vegan proteïne poeder als erwten eiwit ook een stuk milieuvriendelijker dan dat van een traditioneel eiwit.

Wie hebben er baat bij (extra) eiwitten?

In principe heeft iedereen baat bij het eten van eiwitten. Eiwitten zijn namelijk de bouwstenen van onze spieren. Je kunt je dus goed voorstellen wat de gevolgen van een eiwittekort kunnen zijn. Normaliter krijg je door een gebalanceerd en gevarieerd dieet genoeg eiwitten binnen. Maar, er zijn twee groepen die baat hebben bij (extra) eiwitten:

  • Kracht- en duursporters
  • Veganisten en vegetariërs

Kracht- en duursporters zorgen door middel van hun training voor scheurtjes in hun spieren. Eiwitten dragen namelijk bij een het herstellen en opbouwen van spieren. Dan hebben we nog de veganisten en vegetariërs. Doordat zij hun eiwitten niet kunnen halen uit dierlijke producten als vlees, kip en eieren moeten zij eiwitten uit andere bronnen halen. Dit is niet altijd even makkelijk. Een aanvulling door middel van bijvoorbeeld een erwten eiwitshake kan dan goed van pas komen.