Top 3 gezonde koolhydraatarme groenten

In een restaurant wil je natuurlijk ook gezonde gerechten serveren, zeker nu de laatste tijd steeds meer mensen gezond en vers willen eten. De tijden veranderen en daarom is het belangrijk steeds meer groente op het menu te zetten. Niet alleen voor de vegetarische mensen, maar ook voor de normale eters en mensen die een dieet volgens zoals bij voorbeeld het koolhydraatarm dieet. Daarom in deze blog de 3 gezondste groenten op een rijtje en een overzicht van de gerechten die ermee gemaakt kunnen woorden. Kortom een blog vol inspiratie, lees snel verder!

1. Spinazie :

Spinazie bevat het volgende :

➢ Veel ijzer (en voldoende ijzer voor je lichaam hebben is belangrijker dan je denkt !)

➢ Bevat vitamine A

➢ Bevat Vitamine B2

➢ Bevat Vitamine B6

➢ Bevat Vitamine C

➢ Het zorgt ervoor dat je botten gezond blijven

➢ Het zorgt ervoor dat je darmen goed blijven werken  

Net als boerenkool kan je spinazie bij veel maaltijden gebruiken zoals :

➢ Spinazie en aardappelen samen blenden

➢ Spinazie met zalm (meeste mensen rollen het samen op en eten het op)

➢ Pasta met spinazie  

➢ Gevulde paprika maken en spinazie gebruiken met andere groenten natuurlijk

➢ Stamppot maken door spinazie te gebruiken dan in plaats van boerenkool

➢ Een smoothie mee maken

2. Broccoli :

Broccoli bevat het volgende :

➢ Vitamine C  

➢ ijzer  

➢ foliumzuur

➢ het helpt je weerstand op peil te houden

➢ het is goed voor je geheugen

➢ vitamine A

➢ vitamine B

➢ vitamine E

➢ vitamine K  

➢ het vertraagd de verouderingsproces

Wat kan je met broccoli ? :

➢ een smoothie maken

➢ stamppot maken

➢ op je pizza doen

➢ broccoli met zoete aardappel, groente en kip maken.

➢ wokken en broccoli gebruiken als 1 van de producten

➢ in je salade doen

➢ soep mee maken of in je soep doen

3. Bloemkool :

Bloemkool bevat het volgende :

➢ Vitamine B2

➢ Vitamine C  

➢ Foliumzuur  

➢ Kalium  

➢ Het verlaagt het risico op chronische ziekten

➢ Het bevat fosfor

Wat kan je met bloemkool ? :

➢ Je kan bloemkool in je salade doen

➢ Je kan pizzabodem maken van bloemkool (dus je kan lekker pizza eten !)

➢ Je kan het ook mengen met andere groenten en het samen wokken

➢ Bloemkool met kip eten

➢ Een bloemkoolschotel maken (bloemkool met allemaal verschillende groenten, je kan ook kipfilet gebruiken als je dat lekker vindt !)

➢ Taco’s met bloemkool

➢ Karbonade met zoete aardappel en bloemkool

➢ Soep maken van bloemkool

➢ Een groenteschotel maken met bloemkool  

➢ Broccoli met aubergine en zoete aardappelen bakken

Dit waren de top 3 gezondste groenten waarmee je lekkere en zeker gezonde maaltijden mee kan maken, je kan makkelijk variëren met de groenten en je kan er veel mee !! En als je moeite hebt om meteen over te stappen naar gezonde maaltijden kan je bijvoorbeeld ook pizza eten waarvan de bodem van bloemkool is gemaakt, zo heb je toch wel een groot deel ‘gezond’ dan alleen ongezond. Ik hoop dat jullie dit interessant vonden en me tips gebruiken tijdens het maken van een gezonde maaltijd. Succes !!