Koffie is de geliefde brandstof voor op de werkvloer. Volgens een onderzoek van Pressat onder 10.000 medewerkers drinkt 85% minstens drie kopjes per dag, en 70% gelooft dat hun prestaties zonder koffie zouden worden beïnvloed. Maar heb je wel eens nagedacht over het effect van al die koffie op je lichaam en geest? Als je nieuwsgierig bent om het te weten, dan is hier iets te lezen voor bij de koffie!

Het beïnvloedt je stemming

Dopamine wordt vaak het ‘feel good’ hormoon genoemd. Dit komt omdat het ook een belangrijke rol speelt bij het bepalen van de beloning en de pleziercentra van de hersenen en helpt bij het reguleren van de emotionele respons. Kleine hoeveelheden cafeïne kunnen helpen om de angst te verminderen en je gelukkiger te laten voelen (we weten allemaal dat we er niet eens aan zouden denken om dichterbij te komen tot ze ‘s morgens koffie hebben gedronken!) Het is zelfs aangetoond dat het helpt bij depressie. Het draait allemaal om het vinden van de juiste balans. Te veel koffie kan je humeur negatief beïnvloeden en je prikkelbaar maken.Wordt jij al vrolijk van de geur van koffiebonen?

Het versnelt je hartslag en opent je longen

Zodra het de bloedbaan via de maag binnenkomt, begint de cafeïne in de koffie fosfodiësterie te blokkeren – het enzym dat helpt om de hartslag binnen zijn normale bereik te houden. Het stimuleert de receptoren in het hart om sneller te kloppen, wat leidt tot een grotere doorbloeding en een verhoogde lichaamstemperatuur. Verhoogde hartslag kan ervoor zorgen dat je je energieker voelt, wat de reden is waarom cafeïne dranken soms door sporters worden gebruikt om de prestaties te verbeteren. Cafeïne verbetert ook de cardiovasculaire prestaties door het openen van de luchtwegen in de longen waardoor het gemakkelijker wordt om te ademen.

Het stimuleert de darmen

Ervaar je ooit de plotselinge noodzaak om na een kopje koffie naar het toilet te gaan? Dit komt omdat verbindingen in koffie de darm stimuleren en kunnen leiden tot een snellere afvoer van afval dan normaal. De traditie van het drinken van koffie na een grote maaltijd is meer dan alleen sociale gezelligheid – koffie vergemakkelijkt de spijsvertering door het verhogen van de zuurgraad in de maag.Echter, verhoogde maagsappen op een lege maag kunnen de darmbekleding irriteren, wat pijn, een opgeblazen gevoel en brandend maagzuur kan veroorzaken, zodat koffie het beste ‘s morgens bij het ontbijt kan worden gedronken in plaats van ‘s morgens.

Conclusie

Koffie en cafeïne beïnvloedt iedereen anders en je weet wat de juiste hoeveelheid voor jou is. Echter raadt het ministerie van Volksgezondheid volwassenen aan om hun inname te beperken tot 400 mg cafeïne per dag, wat overeenkomt met ongeveer twee tot drie kopjes. Andere meer gezonde manieren om energie op te wekken zijn onder andere het eten van voedsel dat langdurige energie levert, zoals sojabonen, quinoa, eieren en volkorengranen en het drinken van veel water om gehydrateerd te blijven. Ben jij verslaafd aan koffie? Hoeveel kopjes heb je nodig om je door de dag heen te krijgen?